Joulukuun blogissa Satu Ikäheimo summaa vuoden tapahtumia ja yhteistä matkaamme Compass Group Suomena.

Kirjoittaja: Satu Ikäheimo
satu_ikaheimo_blogi

Marketing & Solutions Development Director Satu Ikäheimo vastaa huippuammattilaisten Markkinointi- ja kehitystoiminnosta Compass Group Suomessa luotsaten viestintää, markkinointia, konsepteja ja brändejä sekä innovaatiotoimintaa. Sadulla on yli 15 vuoden kokemus elintarvike- ja ruoka-alalta sekä brändien parista. Satu uskoo tasapainoiseen arkeen, jossa innostava työ ja avoin kulttuuri kantavat pitkälle, tiimissä on voimaa, ja myös arkena saa palautua ja nauttia itselle mieluisista asioista. Omassa elämässä tähän kuuluvat puoliso ja läheiset, zumba ja uinti, kulttuuri ja ehdottomasti hyvä ruoka.

Kohti innostavaa uutta vuotta – yhdessä

Vuosi on taas lopuillaan; on aika miettiä mennyttä ja tulevaa ja pysähtyä joulun syleilyyn hetkeksi. Toisen pandemiavuoden jälkeen katsomme rohkeasti eteenpäin uuteen vuoteen. Syksyn Lounaan paluu -kampanjamme osoitti, miten me suomalaiset tykkäämme syödä yhdessä ja ilo paluusta oli käsin kosketeltavaa ravintoloissamme ja kanavissa. Uutena vuotena elämä kuitenkin jatkuu hybridiarjessa. Tämä innostaa ja haastaa meitä kehittämään ruoka- ja monipalveluita uuteen aikaan asiakkaidemme tarpeita kuunnellen.

Joulukuussa odotamme aina Työelämän päättäjät -tutkimuksen tuloksia henkilöstöravintoloista kuin todistusta kuluneesta vuodesta. Milloinkaan emme odota tuloksia itsestäänselvyyksinä, vaan mielikuvien takana on todellinen onnistuminen kuulla ja palvella asiakkaita ja viestiä tärkeistä teemoista. Olemme kiitollisia saamastamme palautteesta, joka kannustaa meitä uudistamaan omaa ja koko alan toimintaa eteenpäin.

Me olemme Compass Group

Olemme tehneet matkaa yhtenä yrityksenä nyt vuoden – virallisesti kaksi yhtiötä yhdistyi viime vuodenvaihteessa Compass Group Suomeksi. En olisi osannut ennustaa, että rakennamme uuden yrityksemme identiteettiä ja brändiä keskellä globaalia pandemiaa. Kun moni asia siirtyi odottamaan parempaa aikaa, keskityimme viestintään ja dialogiin, henkilöstöömme ja asiakkaista huolehtimiseen. Henkilöstömme kyky palvella arjessa ja ajatella asiakasta kaiken keskellä todisti upeaa voimaa: TEP-arvioinnissa henkilöstömme ammattitaito sai kiitosta ja toimijoista parhaan arvosanan!

Olemme käyneet ensimmäisiä keskusteluita myös yrityksemme identiteetistä - minkälainen yritys haluamme olla. Saimme vastauksina henkilöstöltämme aivan mielettömän inspiroivia vastauksia: haluamme yrityksenä olla innostava, rohkea, iloinen, kokeileva, innovatiivinen ja henkilöstöstä huolehtiva. Vastausten pohjalta suunnittelimme jo syksylle yrityksemme oman graafisen ilmeen osana Lounaan paluu -kampanjaa, mikä henkii kohtaamisten, hyvän ruuan ja palvelun iloa. Ilme on sopivasti karnevalistinen, iloisen värikäs ja lämmin. Syksyn kampanja näkyi ja ilahdutti asiakkaiden parissa ympäri Suomen niin ravintoloissa kuin kanavissa. Tempaus rakennettiin yhdessä suomalaisten iloksi ja ihailen henkilöstömme upeaa toimintaa. Compassin arvojenmukainen Can do -asenne ja onnistuminen yhteistyöllä todella näkyvät arjessa.

Palveluita uuteen aikaan

Pandemian laineet vielä lyövät, mutta uusi vuosi tuo kuitenkin tullessaan innostavan uuden vaiheen. Rakennamme ja uudistamme Compass Groupia yhdessä seuraavalle tasolle niin henkilöstökokemuksen, asiakaskokemuksen kuin vastuullisuudenkin näkökulmasta. TEP-tutkimuksessa saimme vahvan arvosanan palvelutarjonnan, Take away -palvelun ja luotettavuuden osalta toimijana. Innovaattorimme Raisan sanoin ”lounas on päivän Happy hour” ja se voi toteutua niin monella tavalla ja tuoda iloa päivään.

Kaiken ytimessä on asiakasymmärrys. Siinä missä esimerkiksi kunta-asiakkaat pohtivat tehokkuutta ruokapalvelujen järjestämisessä ja työnantajat parhaita ratkaisuja koronanjälkeiseen hybridi-työskentelymalliin, muuttuvat myös kuluttajien arjen ruokailutottumukset. Vastuullisuus, hyvinvointi ja helppous mm. digiratkaisuineen jatkavat edelleen kehittämisen ankkureina eteenpäin.

Ristimme keväällä syntyneen Markkinointi, viestintä- ja kehitystoimintomme yhteistuumin nimellä MAKE: luomme uusia MAKEita juttuja yhdessä, We MAKE it happen. Sanaleikit kertovat ammattilaistemme innosta luoda uutta uudenlaisin keinoin asiakkaidemme hyväksi. Kuulostelemme suomalaisten toiveita, trendejä maailmalta, luomme uudenlaisia ruoka- ja palveluratkaisuja muuttuvaan arkeen, pidämme huolta konsepteista ja brändeistämme ja rakennamme monikanavaisesti dialogia. Elämme itse muutoksessa ja tiimimme ”pellepelottomille” syömisen murros ei ole niinkään haaste vaan iso innostava mahdollisuus. Uskon, että tulevaisuutta rakennetaan ennen kaikkea yhdessä muiden toimijoiden kanssa, jotta löydämme parhaat ratkaisut.

Ruoka on sydämessämme, mutta olemme yhä enemmän myös monipalveluiden kumppani. Uuden vuoden myötä käännämme uuden lehden yrityksemme tarinassa ja jatkamme uudenlaisen kulttuurimme ja tarinamme luomista yhdessä koko henkilöstön kanssa. Haluamme luoda vastuullisia palveluita suomalaisille uuteen aikaan, tuoda hyvää oloa helposti päivittäin, keskustella tärkeistä teemoista ja muuttaa maailmaa, annos kerrallaan.

Kiitos tästä vuodesta ja oikein hyvää joulunaikaa sinulle ja läheisillesi. Nautitaan sesongin mauista.

Onnellista ja innostavaa uutta vuotta 2022 toivottaen,

Satu