Maaliskuu koittaa kohta. Suomessa se tarkoittaa ”korona-ajan vuosipäivää”. Viimeiset 12 kuukautta sisältävät monenlaisia kokemuksia ja tunteita, mutta myös oppeja. Koen, että kriisi on auttanut pohtimaan mikä oikeasti on olennaista. Sekä omassa arjessani, että töissä. Samalla on syntynyt mahdollisuus jäsentää viimeisten vuosien tarina uudestaan ja pyrkiä luomaan kuva tulevasta. Siitä, miten asiat olivat ennen ja miten asiat ovat tulevaisuudessa. Tämä blogi on yritys tiivistää omia ajatuksiani suomalaisen ruokapalveluliiketoiminnan aitiopaikalta katsottuna ja koettuna.

Kirjoittaja: Hannu Rahnasto
Hannu_Rahnasto_2021.jpg

Hannu on restonomi ja valtiotieteilijä, innostunut kotikokki ja kahden tytön isä, mies joka on kiinnostunut siitä mitä ja miten ihmiset syövät. Tällä hetkellä Hannu luotsaa Compass Group Suomen yli 2000 ihmisen joukkuetta ja operatiivista liiketoimintaa. Intohimona on uudistaa arjen ja viihteen ruokapalvelut tulevaisuuden asiakkaiden tarpeisiin. Asiakkaita ovat päiväkotien lapset, koululaiset, opiskelijat, työssäkäyvät kuin seniorikansalaisetkin. Nykyisin palvelut ulottuvat yhä isommin myös matkustuksen ja tapahtumien pariin.

 

Ruokaloista ravintoloihin

Toimintamme arjessa perustuu rutiineihin. Suomalaisen arjen yksi keskeinen rutiini on ollut lounasruokailu päiväkodeissa, kouluissa, opiskelupaikoilla, työpaikolla sekä ikäihmisten palvelutaloissa ja kotona. Näissä hetkissä olemme olleet mukana Suomessa yli 40 vuotta. Ravintolakulttuurin kehittyessä ja ulkona syömisen lisääntyessä ovat odotukset myös lounasaikaista syömistä kohtaan muuttuneet ja kasvaneet isosti erityisesti 2010-luvulla. Oman yrityksemme yksi kantavista teemoista on ollut muokata ”ruokaloista ravintoloita” ja satsata asiakaskokemukseen kaikissa palvelupisteissämme. Vuosien 2016-2019 aikana uudistimme muun muassa kaikkien ravintoloidemme palvelubrändit. Uudistus sisälsi lukuisia valmennuksia hyvän johtamisen ja yhä paremman henkilöstökokemuksen tueksi. Uskoimme, että hyvä henkilöstökokemus luo myös hyvän asiakaskokemuksen.

Se mikä oli merkille pantavaa tuossa ajassa, oli palvelun rajautuminen tiettyyn kellonaikaan ja tiettyyn fyysiseen paikkaan. Eri keinoja koitettiin ja kampanjoita tehtiin, jotta ihmiset löytäisivät meidän ravintoloihimme. Lasten ja ikäihmisten maailmassa satsattiin ruoan laatuun ajatuksella, että vain syöty ruoka ravitsee. Tämä sentään varmasti pätee edelleenkin😊. 

Ravintoloista ruokapalveluihin

Uskon, että ne trendit, jotka olivat nähtävissä ennen koronaa, vahvistuvat nyt entisestään: terveellisyys, vastuullisuus ja helppous. Ihmiset syövät lounaan jatkossakin, mutta se mitä ja miten suomalaiset syövät muuttuu. Rutiinit irrottautuvat tietyistä kellonajoista ja paikoista ja tietoisuus ruoan vaikutuksesta omaan ja maapallon terveyteen lisääntyy hetki hetkeltä.

Meille yli 500 ravintolayksikön toimijana tilanteen yhtäkkinen muuttuminen etätöiden ja etäopiskeluiden johdosta, mutta myös kokousten ja tapahtumien puuttuessa, on luonnollisesti ollut valtava haaste ja on edelleen. On valitettava tosiasia, että olemme joutuneet myös muokkaamaan organisaatiomme kokoa pienemmäksi vastaamaan uutta tilannetta. Samalla kriisi avaa mahdollisuuksien maailman eli tien ravintoloista kohti uudenlaisia ruokapalveluita. Sellaisia, jotka yhdistävät jo ennen kriisiä kasvussa olleet trendit.

Tiedämme, että lasten, nuorten ja ikäihmisten ruokailu vaatii ammattitaitoista suunnittelua ja toteutusta myös jatkossa. Kuntien taloustilanteen takia palvelut tulee rakentaa myös aiempaa tehokkaammin. Tässä olemme tehneet jo vuosia työtä ja tarjoamme kunnille vaihtoehtoisia ratkaisuja toteuttaa palvelut tavalla, joka takaa ruoan ravitsemuksen ja asiakkaiden huolenpidon, mutta kustannustehokkaasti. Kuljetamme ruoan tänä päivänä lukuisiin julkisiin ja yksityisiin päiväkoteihin sekä myös senioreiden koteihin. Ruokamme liikkuu siis jo!

Opiskelijoiden ja aikuisten maailmassa mahdollisuuksia on myös monia. Myymme take away ruokaa mukaan ympäri Suomen ja mahdollistamme ostokset etähommiin ja vaikka koko perheelle. Pääkaupunkiseudulla palvelemme asiakkaita myös oman Amica ruoka-auton avulla. Näitä liikkuvan ruoan ratkaisuja sekä oman logistiikan että kumppanien kanssa verkottuen haluamme skaalata suomalaisten arkea helpottamaan yhä isommin. Myös uusi ”isojen patojen keittiömme” eli uusi tuotantokeittiömme rakentuu parhaillaan Vantaan Pakkalaan, josta käsin voimme tuottaa laadukkaita valmisruokaratkaisuja niin omien ravintoloidemme myyntiin kuin suoraan kuluttajille.  

Monet näistä ratkaisuista vaativat tuekseen helpon digitaalisen ratkaisun. Asiakaskokemuksen rakentaminen lavenee siis myös tässäkin mielessä seinien sisältä kohti uudenlaista aikaa.

Yksi asia säilyy

Compass Group Suomen matka uudenlaisena toimijana ruokapalveluiden monimuotoisessa maailmassa on jo käynnissä, mutta vasta alussa. Viime vuoden yritysmielikuvatutkimuksen ykkössija vahvisti uskoamme tulevaisuuteen entisestään. Kaiken muutoksen keskellä uskon kuitenkin, että yksi asia säilyy. Hyvä asiakaskokemus rakentuu edelleen niiden ihmisten varaan, jotka kokevat työnsä merkitykselliseksi ja työpaikkansa sellaiseksi, jossa ihmisiin luotetaan. Rankoista ajoista huolimatta meitä compassilaisia on yli 2000 ruokasankarin joukko, jotka varmistavat päivittäin ruokapalveluiden saatavuuden erilaisista tilanteista huolimatta ja jatkossa yhä enemmän myös ajasta ja paikasta riippumatta.

Olen kiitollinen ja nöyrä sen voiman edessä mikä yhteisössämme on Suomessa. Toivon, että henkilöstöllemme suunnattu ruoka-apu sekä lahjakortit, että uusi palkitsemisen malli ja esimerkiksi juuri käynnistyvä uudenlainen henkilöstökysely auttavat luomaan arvostusta tässä ajassa. Parhaimman kiitoksen saamme kuitenkin kaikki yleensä asiakkailtamme – kiitos siis jokaiselle kehuja ja kannustuksia antaneille!

Viimeisen vuoden aikana olemme myös oppineet yksinkertaistamaan asioita ja keskittymään olennaiseen. Huomasimme, kuinka kokonaisvaltainen käsitys on turvallisuus – se todellakin rakentuu sekä fyysisestä, psyykkisestä, mutta myös sosiaalisesta hyvinvoinnista. Näimme, kuinka riippuvaisia olemme toistemme osaamisesta, mutta myös tuesta ja ystävyydestä. Ymmärsimme, että monen asian voi itse asiassa tehdä toisinkin, kun on pakko. Ja opimme varmasti jokainen digitaalisuudesta ja sen mahdollisuuksista sekä töissä että kotona. Kaikki nämä opit otamme mukaan matkallemme tästä eteenpäin!

Toivon Sinulle mahdollisuutta pysähtyä omassa arjessa ja pohtia samoin: miten oli ennen ja miten on nyt ja tulevaisuudessa. Vaikka tilanne Suomessa on juuri nyt epävarma, katsomme me jo luottavaisin mielin tulevaisuuteen. ”Food is what brings us all together”

 

Haluatko lisää tietoja Compass Groupin ajankohtaisista uutisista ja ruokaan liittyvistä trendeistä? Rekisteröidy uutiskirjeemme tilaajaksi.