Noin vuosi sitten osallistuimme kollegoittemme kanssa yrityksemme sisäiseen innovaatiokilpailuun. Meillä oli idea valmiista itse tehdyistä aterioista ja siitä, että tulisimme lähemmäs kuluttajia heidän arkireiteilleen ravintolaverkostomme lisäksi. Halusimme auttaa asiakkaitamme, jotta aikaa jäisi muuhunkin kuin kaupassa käyntiin ja ruoan laittamiseen töiden jälkeen. Tällöin olimme onnellisen tietämättömiä tulevasta koronakriisistä ja sen vaikutuksista liiketoimintaamme.

Kirjoittajat: Timo Paasonen ja Nina Hienonen
timo_paasonen_nina_hienonen.jpg

Blogin ovat kirjoittaneet yhdessä  Timo Paasonen ja Nina Hienonen, jotka innovoivat kehityspäälliköinä uudenlaisia ratkaisuja muuttuviin tarpeisiin Compass Group Suomen palvelukehitystiimissä. Nina tarkastelee kuluttajatottumusten kehittymistä sekä muuttuvaa maailmaa työelämän tarpeisiin ja Timo rakentaa opiskelijoiden ruokaratkaisuja sekä vapaa-ajan palvelujen elämyksellisyyttä.   

Yksi ideoimamme jakelukanava näille valmiille aterioille oli kiertävä auto. Autosta oli tarkoitus myydä meidän keittiömestareidemme tekemiä, valmiiksi pakattuja aterioita. Idea sai kannatusta ja totesimme, että lähdemme pikkuhiljaa tunnustelemaan maaperää ja kyselemään josko palvelu kuluttajia kiinnostaisi. Signaaleita näistä tarpeiden muutoksista oli ollut jo pidemmän aikaa. Esimerkiksi alkuvuodesta ennen pandemiaa toteutetun pohjoismaisen NEXT-asiantuntijaselvityksemme keskeinen löydös oli liikkuvan ruoan ja mukaan valmistettujen ruokaratkaisujen ennakoitu kasvu.

Koronan iskiessä kuluttajan tarpeet kuitenkin muuttuivat yhdessä yössä. Valmiille, itsetehdyille kotiruoka-annoksille, jotka toimitetaan lähelle kotia tai kotiin saakka, oli hetkessä suuri kysyntä. Nostimme parissa viikossa pystyyn kiertävän ruokarekan, kotiinkuljetuksen sekä pakattujen aterioiden myynnin ravintoloissamme. Poikkeusolojen ratkaisuina olemme valmistaneet opiskelijaravintoloille 2+2 -kaverille kanssa -mallin Campus takeaway-ratkaisuna sekä esimerkiksi kouluille nk. karanteenikassit etäopetuksessa oleville. Työelämää palvelevat erilaiset nopeasti yhdessä asiakkaan kanssa kehitetyt ruokakassimallit.  Pikkuhiljaa etenevän kehitystyön sijasta hyppäsimmekin liikkuvaan junaan. Näiden kokemusten pohjalta tulemme tulevaisuudessa pohtimaan, kuinka voimme palvella entistä paremmin asiakkaitamme myös koronan jälkeisenä aikana erilaisissa jakelukanavissa helposti ja vaivattomasti.

Yllä kuvailtu tilanne kertoo hyvin palveluiden kehittämisen luonteesta. Tulee nähdä riittävän kauas, jotta huomisen ratkaisut ovat saatavilla, kun aika on kypsä. Riittävän kauas voidaan nähdä, kun ymmärretään syvällisesti asiakkaiden arjessa piileviä tarpeita ja yhteiskunnan signaaleita. Kehitystyö on pitkäjänteistä, systemaattista työtä, jossa erilaisten kokeiluiden kautta opimme oman suuntamme ja paikkamme markkinassa. Kokeileva kehitystyö vaatii yritykseltä turvallista ilmapiiriä, koska opimme epäonnistumisista. Kun epäonnistumme kokeiluissa, korjaamme toimintaa ja näin olemme koko ajan askeleen lähempänä palvelua, joka aidosti tuo arvoa asiakkaallemme. Tärkeää on ymmärtää palvelun loppukäyttäjää ja hänen arkensa haasteita. Tällöin olemme osa asiakkaidemme arkea nyt ja tulevaisuudessa.

 

Haluatko lisää tietoja Compass Groupin ajankohtaisista uutisista ja ruokaan liittyvistä palveluista? Rekisteröidy uutiskirjeemme tilaajaksi.