Kaikesta maailmassa tuotetusta ruoasta jopa 40 prosenttia päätyy jätteeseen. Ruokahävikkiä syntyy teollisuudessa, ravintoloissa ja kodeissa. Ongelma on ympäristöllinen, sosiaalinen ja taloudellinen. Maapallolla on hätä – älä siis jätä!

Kodeissa syntyy jopa kolmannes kaikesta ruokahävikistä. Jokainen meistä voi vaikuttaa ruokahävikin syntymiseen omilla valinnoillaan. Se miten ostamme, valmistamme ja säilytämme ruokaa, vaikuttaa ruoan hyödynnettävyyteen. Listasimme alle kymmenen vinkkiä ruokahävikin vähentämiseen kotona.

1. Tee lista ja osta vain tarpeeseen

Nelihenkinen perhe heittää roskiin keskimäärin yli tuhat euroa vuorossa ruokajätteen mukana.  Käyt läpi kaappisi ainekset ennen kauppaan menoa. Suunnittele etukäteen ruoat ja tee ostoslista. 

2. Opi pakastamisen taito

Moni meistä heittää satoja kiloja ruokaa roskiin vuodessa. Opettele pakastamaan ylijäämäruokaa, leipää, kasviksia, hedelmäpaloja toista käyttökertaa varten sen sijaan, että heittäisit ylijääneen pois. Muista myös hyödyntää pakastimen sisältöä säännöllisesti.

3. Vähennä happea pakastamisessa

Jokainen pakastimen oven avaus hapettaa siellä olevaa ruokaa. Rutista pusseista ja tiivistä pakastepakkauksista ylimääräinen ilma pois, sillä ruoan hapettuminen vaikuttaa myös ruoan makuun.

4. Huolehdi lihan ja kalan kylmäketjusta

Pihvin roskiin heittäminen vastaa kuuden tunnin veden valuttamista hanasta. Mitä pitempään pihvi on huonelämpötilassa, sitä nopeammin se menee huonoksi. Jätä lihan, siipikarjan ja kalan ostaminen viimeiseksi kauppareissulla ja vie se suoraan kylmään kotona.

5. Elvytä kasviksesi

Nahistuneet kasvikset? Raikasta parhaat päivänsä nähneet kasvikset dippaamalla ne jääkylmään veteen n 5-10 minuutiksi tai kypsennä ne uunissa herkulliseksi.

6. Hyödynnä ylijääneet kasvikset

Voit jatkojalostaa ylijääneet kypsennetyt kasvikset keitoiksi tai kastikkeiksi. Heitä kasvikset blenderiin kasvisliemen maidon tai kerman kanssa. Kasviksista parsakaali, porkkana, kukkakaali ja perunat sopivat mainiosti jatkojalostukseen.

7. Hyödynnä tummuneet banaanit

Tummuvat ja pehmenevät banaanit ovat täysin syömäkelpoisia. Kolhuja saaneet kohdat voit poistaa helposti. Tiesitkö että banaanejakin voi pakastaa? Pakastetut banaanit on helppo käyttää smoothieen, leipään, muffinsseihin tai kakkuihin. Tai oletko paistanut koskaan banaanilettuja?

8. Minimoi lasten hävikki 

Haluamme, että lapsemme kokeilevat ja maistavat uusia makuja. Tutkimukset osoittavat, että usein lapsen täytyy kokeilla uutta ruokaa tai makua jopa 15 kertaa ennen kuin tottuu siihen. Aloita lasten kanssa siis pienin annoksin, jolloin hävikkiä syntyy mahdollisimman vähän. Voit aina tarjota lisää, kun ruoka maistuu. 

9. Hyödynnä vanhenemassa oleva ruoka

Yhdeksän kymmenestä heittää ruokaa roskiin liian aikaisin. Järjestä jääkaappisi takaosaan pisimpään säilyvät tuotteet. Tee esimerkiksi päiväykseltään vanhenevasta maidosta herkullinen ja helppo uunipuuro. Vaikka salaattisi olisi hieman nahistunut, ei se vielä kuulu roskiin.

10. Suunnittele luovasti

Suunnittele ja valmista aterioita, joissa voit hyödyntää jo olemassa olevia aineksia tai edellisenä päivänä ylijäänyttä ruokaa. Hae inspiraatiota vaikkapa erilaisista ruokaresepteistä.