Ihmisten toiveet ja tarpeet korostavat hyviä perusasioita poikkeusolojen aikana, kertoo Compass Group Suomen teettämä kattava kuluttajatutkimus. Yli kahden tuhannen suomalaisen kuluttajan vastauksissa tiukimpien koronarajoitusten jälkeen tehdyssä tutkimuksessa korostuivat aidot kohtaamiset ihmisten välillä, turvallinen ja empaattinen palvelu arjessa sekä aidosti hyvä, herkullinen ja terveellinen ruoka. Niin kutsutun koronavuoden jälkeenkin arjen helpottaminen ja ruokavalion monipuolistaminen nousevat kuluttajien toiveissa kärkeen.

Koronapandemian vaikutus ruokapalveluihin on ollut iso. Samalla kriisi on vahvistanut niitä megatrendejä, jotka olivat kasvussa jo ennen koronaakin: terveellisyys ja kokonaisvaltainen hyvinvointi, vastuullisuus ja arjen helpottaminen uudenlaisin ratkaisuin.

Juuri nyt asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus ja hyvinvointi sekä toimintavarmuus auki olevissa kohteissamme ovat keskiössä. Samalla suuntaamme katsetta yli kriisiajan myös tulevaisuuden asiakastarpeisiin.

- Haluamme olla ihmisiä lähellä ja heidän arkeaan helpottamassa – jokaisella elämän alueella. Jatkamme sinnikkäästi toimintamme ja organisaatiomme muokkaamista asiakkaiden hyväksi ja rakennamme uuden ajan ruokapalveluja – sellaisiakin, jotka eivät välttämättä ole enää tiettyyn paikkaan ja kellonaikaan sidottuja. Olemmekin jo ottaneet käyttöön uusia ratkaisuja, joiden avulla huolehdimme siitä, että arjen ruokailukokemus on miellyttävä ja sujuva, kertoo Compass Group Suomen toimitusjohtaja Jaana Korhola.

Uusin eväin huomiseen

Jos koronapandemia tyhjensi henkilöstöravintolat lähes yhdessä yössä, niin liikkuvan ruoan trendit, kysynnän mukaan valmistetut ateriat ja ratkaisut, jotka vievät ruoan kuluttajan luo nostivat päätään jo ennen pandemiaa.

- Näimme ruoan mukaan ostamisen nousevana trendinä jo ennen koronaa. Ravintoloistamme saa yhä enemmän myös noudettavaa ruokaa. Kehitämme jatkuvasti liikkuvan ruuan ratkaisuja ja palveluita suomalaisille. Tunnistimme tarpeen ja laajemman työelämän muutoksen jo ennen koronaa. Nyt arvioimme, että osa muutoksesta on pysyvää, Korhola jatkaa.

Vaikka rokotukset tuovat helpotuksen pandemiaan ja ihmiset palaavat jälleen opiskelupaikkoihin, työpaikoille ja tapahtumiin, on selvää, että etätyö ja etäopiskelu jäävät osin pysyviksi käytännöiksi. Uudet arkiruokailun muodot helpottavat elämää. Liikkuvalle terveelliselle kotiruoalle on kasvava kysyntä.

Viime keväänä lanseerattu Amica-kotiruoka-auto toimittaa ruokaa Helsingissä ja Espoossa sovituille pysähdyspaikoille. Osasta ravintoloita saa mukaan yksittäisten annosten lisäksi kokkien valmistamat useamman päivän ruokakassit, ruokaa kiloittain tai edullisesti päivän mahdollista ylijäämäruokaa. Työelämän palveluissa korostuvat lisäksi erilaiset toimitetut juhlamuistamiset ja poikkeusajan kokoustarjoilut.

Compass Group kehittää ja pilotoi monia eri digitaalisiin palveluihin pohjautuvia toimintamalleja. Kouluille Compass Group on tarjonnut korona-ruokakassit sekä annospakatut ateriat karanteenissa oleville. Opiskelijoille puolestaan on tarjottu suuren suosion saavuttanut Kampus TakeAway -toimintamalli, jossa Kela-kortilla voi ostaa kaksikin ateriaa mukaan yhdellä kertaa.

Take away-kulttuurin nousu on yksi esimerkki arkiruokailun vahvistuvista trendeistä. Hyvä maku, hyvinvointi ja vastuullisuus ovat vahvoja trendejä jatkossakin. Vastuullisuus etenkin raaka-aineiden ja ruoan valmistukseen liittyen on yhä tärkeämpi valintoja ohjaava tekijä. Kuluttajat haluavat myös ruoan tekevän hyvää itselleen, läheisilleen ja ympäristölleen. Terveellisen, maukkaan kotiruoan arvostus on edelleen vahva. Arjen helpottaminen korostuu uudenlaisessa arjessa.

- Compassilla investoimme tulevaisuuteen ja Vantaalle Pakkalaan rakentuu parhaillaan uusi isojen patojen keittiömme, josta jo tänä keväänä toimitamme maukkaat ja ravitsevat ateriat pääkaupunkiseudun asiakkaillemme. Pian toimitamme erilaisia terveellisiä kotiruokaratkaisuja myös työelämän palveluihin, kouluruokailuun ja kotona syömiseen, Korhola kertoo.

Haluatko lisää tietoja Compass Groupin ajankohtaisista uutisista ja ruokaan liittyvistä palveluista? Rekisteröidy uutiskirjeemme tilaajaksi.