Compass Group Suomen liikevaihto ja kannattavuus ovat merkittävästi heikentyneet ja tulevat ennusteiden mukaan jatkossakin olemaan huomattavasti aikaisempaa alhaisemmalla tasolla. Tämä on seurausta koronaviruksen aiheuttamasta yleisestä taloudellisesta tilanteesta ja asiakaskäyttäytymisen pysyväksi ennakoiduista muutoksista. Yritys aloittaa toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä koskevat yt-neuvottelut.

”Koronapandemian pitkittyminen on ollut meille kaikille ikävä yllätys. Koronatilanne ja etätyösuositus ovat vaikuttaneet merkittävästi ravintoloidemme toimintaan asiakasorganisaatioissa ja joudumme sopeuttamaan edelleen myös pääkonttoritoimintojen kokonaisuutta ja rakentamaan uudenlaista toimintamallia tulevaisuuden menestykselle. Nyt alkavien neuvotteluiden tavoitteena on vahvistaa kilpailukykyämme muuttuvassa toimintaympäristössä sekä parantaa liiketoimintaedellytyksiä ja kannattavuutta”, kertoo Compass Group Suomen toimitusjohtaja Jaana Korhola.

Neuvottelun piirissä on yhteensä 32 toimihenkilöä ja 90 ylempää toimihenkilöä. Taloudellisista ja tuotannollisista syistä johtuvan tehtävien uudelleenjärjestelyn johdosta arvioidaan suunnitelmien toteutuessaan aiheuttavan yhteensä enintään 32 henkilön irtisanomisen tai osa-aikaistamisen.

Huomisen ruokapalveluita jokaiselle elämän alueelle

”Koko ravintola-ala on kokenut koronavuoden aikana valtavan myllerryksen – niin mekin yrityksenä. Juuri ennen pandemian puhkeamista liityimme Compass Groupin perheeseen. Koronavuoden keskellä olemme tarkentaneet liiketoimintamme suuntaa ja fokusta kohti tulevaisuutta. Rakennamme huomisen ruokapalveluja muuttuviin tarpeisiin.  Olemme jatkossakin vastuullinen, luotettava ja kotimaisiin raaka-aineisiin keskittyvä ruokapalvelukumppani. Haluamme myös olla yhä ketterämpi kumppani ja mahdollistaa ruokapalveluiden tarjoamisen ajasta ja paikasta riippumatta”, kertoo toimitusjohtaja Jaana Korhola.

Yritys lanseerasi viime keväänä välittömästi pandemian alkaessa mm. uuden Amica-kotiruokaratkaisun, jossa liikkuva ruokarekka toimittaa pääkaupunkiseudulla ruokaa sovituille pysähdyspaikoille tai tilauksen mukaan kotiovelle saakka. Ruokakassit ja take away-ateriat ravintoloista, karanteenikassit sekä annospakatut ateriat opiskelijoille ja etäopetuksessa oleville koululaisille kehitettiin nopeasti yhdessä asiakkaiden kanssa. Myös digitaalisten palvelujen kehittäminen on vahvistunut koronan myötä.

”Haluan lämpimästi kiittää henkilöstöämme, asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme korona-ajan poikkeuksellisesta yhteistyöstä. Ensimmäisenä ravintolatoimijana maailmassa saatu MyCare-verifiointi ja vuotuisen työelämäpäättäjien mielikuvatutkimuksen parhaat arvosanat siivittävät meitä eteenpäin vaikeanakin aikana. Uskon, että tulevat rokotukset auttavat meitä jokaista tämän vuoden aikana astumaan kohti uutta arkea. Haluamme olla suomalaisten ruokasankareita ja paras ruokapalvelukumppani myös jatkossa”, summaa Korhola.

Median yhteydenotot
Toimitusjohtaja Jaana Korhola, Compass Group Suomi, p. 040 821 8641
Haastattelupyynnöt: markkinointi- ja viestintäjohtaja Satu Ikäheimo, p. 050 3804996
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@compass-group-fs.com

Compass Group on Pohjoismaiden johtava ruokapalveluyritys, jonka liikevaihto on noin miljardi euroa. Tarjoamme yli 750 000 ateriaa päivässä ja työllistämme yli 13 000 henkilöä 1 700 kohteessa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Suomessa meillä on 4 000 työntekijää noin 550 ravintolassa. Toimimme useilla sektoreilla, kuten yritykset ja teollisuus, terveydenhoitoala ja vanhustyö, koulutus, urheilu ja vapaa-aika sekä puolustus ja merialueet. Ruoka on intohimomme. Compass Groupilla on kolme vastuullisuuspainopistettä: Terveys ja hyvinvointi, Muutokset ympäristön hyväksi ja Maapallon parhaaksi. Nämä kaikki perustuvat turvallisuuskulttuuriimme. Olemme osa maailmanlaajuista organisaatiota, joka toimii 55 000 asiakaskohteessa 45 eri maassa ja työllistää maailmanlaajuisesti yli 600 000 henkilöä. www.compass-group.fi