Asiakasyhteistyö Helsingin kaupungin kotiateriat toimittaa Compass Group

Yhteistyö Helsingin kaupungin kanssa laajeni syksyllä, kun Myllypuron seniorikeskuksen ateriapalvelut pyörähtivät käyntiin.

Compass Groupin yhteistyö Helsingin kaupungin kanssa laajeni syksyllä, kun peruskorjauksesta valmistuneen Myllypuron seniorikeskuksen ateriapalvelut pyörähtivät käyntiin. Uusi seniorikeskus on lähialueen senioreille viihtyisä kokoontumispaikka – keskuksesta löytyy niin ravintola, kahvila ja kuntosali, kuin Helsingin kaupunginkirjaston palvelutkin.

Myllypuron seniorikeskus on myös yli 130:n seniorin koti, ja se palvelee asukkaitaan läpi vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Asukkaiden lisäksi seniorikeskuksen palveluja käyttävät muun muassa seniorien päivätoiminnan ja palvelukeskuksen asiakkaat ja henkilökunta, sekä muut alueella asuvat ikäihmiset.

”Ensimmäiset asukkaat muuttivat seniorikeskukseen syyskuun loppupuolella, ja silloin käynnistyivät myös ateriapalvelut. Toiminta uusissa tiloissa on lähtenyt mukavasti käyntiin”, kertoo Compass Groupin asiakkuuspäällikkö Tiina Soikkeli.

Kuntoutusta, toimintakyvyn ylläpitämistä ja kannustusta aktiiviseen elämään

Myllypuron seniorikeskuksen asumispalveluissa suositaan kuntouttavaa työotetta. Asukkaita kannustetaan aktiivisuuteen ja oman toimintakyvyn ylläpitämiseen. Keskuksen päivätoimintaan osallistuu kotona asuvia ikääntyneitä kaupunkilaisia, ja toiminnan tavoitteena on tukea heidän toimintakykyään ja asumista omassa kodissa. Toimintakyvyn ja vireyden ylläpitämisessä myös ravitsemuksella ja miellyttävillä ruokailuhetkillä on tärkeä rooli.

”Monipuoliset, ravitsevat ja maistuvat ateriat ovat näille asiakkaille erityisen tärkeitä”, kertoo Helsingin kaupungin ruokapalveluasiantuntija Erja Turunen. ”Siksi tarvitsemme ruokapalveluita toteuttamaan kumppanin, jolla on osaavat avainhenkilöt ja kokemusta vastaavien palveluiden tuottamisesta, sekä kyky huomioida niin erityisruokavaliot kuin asiakkaiden toiveetkin ruokalistalla.”

Vastuullisuus osaksi arkea

”Vastuullisuus on tärkeä teema sekä meille että Helsingin kaupungille”, Tiina Soikkeli sanoo. ”Helsinki pyrkii pienentämään julkisen ruokapalvelun ruokaketjun ekologista jalanjälkeä ja toimimaan ruoan laadun ja hyvän maun puolesta. Tässä työssä Compass Group on mielellään mukana vastuullisena, asiantuntevana kumppanina.”

Käytännössä vastuullisuus kattaa laajan skaalan arjen toimenpiteitä siivouksesta, jätteiden lajittelusta ja kuljetusjärjestelyistä raaka-aineiden valintaan ja ilmastoystävällisten ruokalistojen suunnitteluun.

Raaka-aineissa suositaan kauden mukaisia kasviksia, juureksia ja hedelmiä ja reilun kaupan tuotteita. Kala, kalatuotteet ja äyriäiset ovat WWF:n Kalaoppaan vihreän listan mukaisia. Myös ruokahävikin vähentämiseen panostetaan jatkuvasti.