Lounas tarjoaa parhaimmillaan tauon työ- tai opiskelupäivän keskelle, ja lounaalla on samalla myös yhteisöllisyyttä rakentava merkitys. Syksyllä Compass Group on taas avannut valtaosan lounasravintoloistaan, kun rajoituksia on purettu. Samalla yritys lanseeraa kampanjan, jolla juhlistetaan lounaan paluuta.

Koronapandemia on iskenyt rankasti ravintola-alaan. Nyt kuitenkin valtaosa Compass Groupin ravintoloista on jälleen auki. Ravintola-alalle melko poikkeuksellisesti yli 75 % Compass Groupin työntekijöistä on kokoaikaisessa työsuhteessa, ja töitä onkin tarjolla ympäri Suomen.

Compass Groupin keväällä 2021 Suomessa yrityspäättäjille teettämän tutkimuksen* mukaan 60 % vastaajista arvioi, että jatkossa työtä tehdään hybridimallilla, jossa työn tekeminen jakautuu toimiston ja etätyön välillä. Lähityössä kaivataan etenkin sen – ja yhteisten lounashetkien – mahdollistamaa sosiaalisuutta. Vastaavasti lokakuussa 2020 toteutetun kansainvälisen työntekijätutkimuksen** perusteella 70 % työntekijöistä haluaa jatkaa hybridityömallilla, 23 % haluaa palata kokonaan toimistolle ja 5 % jäädä kotiin pysyvästi.

”Lounas on päivän tärkeimpiä ruokahetkiä, sillä sen parissa pääsee vaihtamaan ajatuksia kollegoiden ja opiskelukavereiden kanssa. Halusimmekin nyt syksyllä ilmaista työpaikoille ja oppilaitoksiin palaaville suomalaisille, että nyt ravitsemuksellisesti mietityn, monipuolisen ja herkullisen lounaan ääreen on taas mahdollista päästä. Samalla haluamme ottaa huomioon pandemian myötä muuttuneet työtavat ja tarjota mahdollisuuden monipuoliseen ja ravitsevaan ruokailuun myös etätöitä ja -opintoja tehdessä. Nyt voimmekin ylpeänä sanoa lounaan palanneen suomalaisille”, kertoo Compass Group Suomen toimitusjohtaja Jaana Korhola.

Lounas tauottaa päivää ja on tärkeä sosiaalinen hetki

Lounastauko tuo työ- ja koulupäivään monipuolisen ja vaihtelevan ravitsemuksen lisäksi tervetulleen tauon. Taukojen merkitys on korostunut etätyöaikana, kun etenkin asiantuntija-aloilla työpäivät koostuvat pitkistä etäpalavereiden putkista. Lisäksi yhteisillä lounashetkillä on työ- ja opiskeluyhteisöissä myös tärkeä sosiaalinen ulottuvuus, ja sosiaaliseen hetkeen voi keskittyä helposti ammattilaisten valmistaman aterian äärellä.

Koronapandemian luoma muutos läsnäolon sekä etätyön ja -opiskelun välillä on muuttanut myös lounaskäytäntöjä. Lounasravintolassa ruokailun ohella take away -annokset ovat kasvattaneet selkeästi suosiotaan. Tähän trendiin on myös Compass Group tarttunut monipuolisempien itsepalveluostomahdollisuuksien ohella.

Humoristinen Lounaan paluu -kampanja näkyy syksyllä laajasti Compass Groupin ravintoloissa ympäri Suomen. Kampanjassa iloitaan pitkän haastavan ajan jälkeen työ- ja opiskelupaikoille palaamisesta ja kutsutaan asiakkaat takaisin turvallisesti herkulliselle lounaalle. Kantavana teemana on se, että olipa tilanne millainen tahansa, on aina hyvä ottaa aikaa monipuoliselle lounaalle – paikan päällä ravintolassa tai mukaan ostettuna.

”Ravintoloissamme on todella innostunut henki, ja meistä on mahtavaa päästä toivottamaan asiakkaamme taas lounaspatojen ääreen. Iloinen kampanja näkyykin laajasti Amica-, Food & Co- ja Tastory-ravintoloissamme ympäri Suomen, ja ravintolat ovat itse ideoineet toteutukset ja tarjouksia”, sanoo Compass Groupin asiakkuusjohtaja Jiri Luoto.

 

* Maalis-huhtikuussa 2021 Compass Groupin teettämässä ja Innolinkin toteuttamassa tutkimuksessa kartoitettiin yritysten työ- ja lounaskäytäntöjä pandemian aikana ja sen jälkeen. Tutkimukseen vastasi 201 päättäjää eri organisaatioista.

** Steelcase Global Employee Research, lokakuu 2020


Lisätietoja:

toimitusjohtaja Jaana Korhola, Compass Group Suomi, p.040 821 8641
markkinointi-, viestintä ja kehitysjohtaja Satu Ikäheimo, p. 050 3804996
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@compass-group.fi

Lounaanpaluu.fi

#lounaanpaluu

#teamcompass

Compass Group on Suomen johtava ruoka- ja monipalveluiden tarjoaja. Palvelubrändejämme ovat Amica, Food & Co ja Tastory. Ruoka on intohimomme ja toimimme ympäri Suomen noin 500 kohteessa 3 000 compassilaisen voimin. Olemme osa maailmanlaajuista Compass Group -perhettä, joka toimii 55 000 asiakaskohteessa 45 eri maassa ja työllistää maailmanlaajuisesti yli 600 000 henkilöä. Toimimme useilla sektoreilla, kuten yritykset ja teollisuus, terveydenhoitoala ja vanhustyö, koulutus, urheilu ja vapaa-aika sekä puolustus ja merialueet. Compass Groupilla on kolme vastuullisuuspainopistettä: Terveys ja hyvinvointi, Muutokset ympäristön hyväksi ja Maapallon parhaaksi. Nämä kaikki perustuvat turvallisuuskulttuuriimme.