Kasvispainotteisuus, hävikin vähentäminen ja uudet innovaatiot näkyvät myös Compass Groupilla.

Ruokatrendit 2022 – sujuvia asiakaskokemuksia ja vastuullisuutta

Ruokatrendien kärjessä ovat sekä omasta hyvinvoinnista että ympäristöstä huolehtiminen ja digitaalisuus, joka on koronapandemian myötä ottanut isoja harppauksia ruokapalveluissa. Kasvispainotteisuus, hävikin vähentäminen ja uudet innovaatiot näkyvät myös Compass Groupilla.

Gastronomia- ja tuotekehitysjohtaja Karri Käki Compass Groupilta kertoo, että vastuullisuus ja ympäristönäkökulma nousevat esille kaikissa trenditutkimuksissa. Ihmiset ovat yhä tietoisempia valintojensa vaikutuksista ja haluavat toimia eettisesti. Ilmastoystävälliset ratkaisut ja kasvispainotteisuus ohjaavat myös Compass Groupin tuotekehitystä.

– Ruokafilosofiamme mukaisesti terveellisyys, hyvinvointi, ilmastovaikutuksien ja hävikin huomioiminen ovat meillä keskiössä, maukkaan ruoan muodossa, Karri Käki sanoo.

Tammikuussa 2020, juuri ennen koronapandemian alkua, Compass Group teetti Pohjoismaissa analyysin kuluttajatottumuksista sekä ruokailun ja syömisen tavoista. Jo silloin oli nähtävillä, että esimerkiksi saumaton asiakaskokemus, vastuullisuus ja teknologiset ratkaisut olivat nousussa. Pandemia vauhditti niitä räjähdysmäisesti, ja ne näkyvät myös Compass Groupin toiminnassa. Kesän 2020 Compass Groupin laaja yli kahden tuhannen kuluttajan tutkimus vahvisti suomalaisten kuluttajien liikkuvan ruoan merkitystä arjen helpottajana. Syksyllä 2021 take away -tuotteiden testi osoitti, että kotiin ostettavilla aterioilla ja välipalatuotteilla on kysyntää. Ostokiinnostus oli jopa 83 %.*

Enemmän kasviksia ja vähemmän hävikkiä, kiitos!

Kasvisruoan ja vegaanisuuden kasvava suosio huomioidaan myös Compass Groupilla.

– Vähintään 30 % kaikesta uudesta reseptiikasta on kasvispohjaista. Vuonna 2021 toteuma oli noin 43 %, Karri Käki kertoo ja jatkaa, että myös suositun Wicked Rabbit -kasvisruokakonseptin tarjoomaa ollaan päivittämässä vuoden 2022 aikana.

Tällä hetkellä kartoitetaan ja arvioidaan olemassa olevia kasviproteiinien lähteitä, jotta kukin asiakkuus saa juuri heille parhaan ratkaisun käyttöönsä. Kehityksessä hyödynnetään myös erilaisia tutkimusalustoja, esimerkkinä VTT:n johtama EXPRO-projekti, jossa kehitetään kasviproteiinituotteita kotimaisista raaka-aineista. Uusissa kasvisproteiineissa pääpaino on kotimaisista raaka-aineista valmistetuissa tuotteissa, kuten vehnä- ja härkäpapuproteiineissa. Käen mukaan niistä tulee uusia reseptejä myös perinteisempään suomalaiseen makuun.

– Kehitteillä on vaihtoehtoja myös sekasyöjille, kun osa eläinproteiinista korvataan vastaavalla kasvikunnan tuotteella, mutta alkuperäinen resepti pysyy tunnistettavana. Tässä tapauksessa halutaan tarjota perinteiset maut ja raaka-aineet, mutta hieman pienemmällä hiilijalanjäljellä, hän sanoo.

Ihmiset ovat heränneet myös ruokahävikin vaikutukseen. Sesonginmukaiset ruokalistat ja tuoreiden raaka-aineiden käyttö, mielellään lähellä tuotettuna, ovat suosiossa. Compass Groupilla hävikin vähentämiseen on kiinnitetty huomiota jo vuosia. Raaka-aineiden käyttöä ohjataan oikeaan suuntaan hakemalla muun muassa optimoituja pakkauskokoja ja tekemällä valintoja kestävän kehityksen pohjalta. Culinary Studio julkaisee kuukausittain videoita, joissa annetaan käytännön vinkkejä hävikin vähentämiseen.

Hyvinvointia, sujuvuutta ja teknologisia ratkaisuja

Ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia hyvinvoinnistaan. Erilaiset ruokavaliot yleistyvät ja ovat osa ihmisen identiteettiä. Ruoka mielletään terveyttä ylläpitävänä tekijänä. Tähän trendiin vastaavat esimerkiksi kaurapohjaiset vaihtoehdot maitotuotteille sekä aivoystävällisen ruokavalion kehittäminen. Compass Groupilla on myös paljon erilaisia asiakkuuksia, joiden tarpeiden ymmärtäminen ja huomioiminen on tärkeää.

– Työn alla on tänä vuonna muun muassa seniorien Voima-välipalat, joilla tuetaan senioriväestön lisääntyvää proteiinin tarvetta. Voima-välipaloja on kehitetty myös kouluille tukemaan lasten ja nuorten oppimista, Karri Käki kertoo.

Koronapandemia on entisestään vauhdittanut digitaalisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittämistä, muun muassa maksamista turvallisesti ilman kontaktia. Helsingissä ja Espoossa Amica-auto toimittaa terveellisen kotiruoan etätyöläisille tai vaikka juhlatarjoilut sovituille pysähdyspaikoille. Compass Groupilla on kokeiltu myös muun muassa älyjääkaappeja, ja keväällä 2022 on tulossa useita erilaisia pilotteja itsepalvelukaappien ja -kassojen hyödyntämisestä.

Tapahtuipa asiakaskokemus sitten kasvotusten tai verkossa, sen odotetaan olevan sujuva ja mutkaton. Välipaloille ja mukaan ostettaville tuotteille on yhä enemmän kysyntää, ja tarjontaa kaivataan 24/7. Testitulokset osoittivat, että mukaan ostettavissa tuotteissa puhuttelivat erityisesti kotimaiset raaka-aineet, helppo säilytettävyys, pakkauksen ekologisuus ja kasvipohjaisuus.* Compass Groupin uusi Food & Co take away -tuoteperhe on kehitetty vastaamaan näihin toiveisiin entistä paremmin. Vantaan Pakkalassa Isojen Patojen Keittiössä valmistetaan ikisuosikkeja ja uudempia, trendikkäitä 350 g annosaterioita, jotka pakataan ekologiseen kartonkirasiaan. Asiakkaat voivat ostaa maaliskuusta alkaen annoksia, myös perhekokoisia, mukaansa Compass Groupin pilottiravintoloissa. Tuotteet ovat laktoosittomia, ja vaihtoehtoina on myös täysin vegaanisia aterioita. Terveellisten ja maistuvien etätyöpäivän lounaiden, välipalojen sekä koko perheen yhteisten aterioiden ostaminen ravintoloistamme on tehty mahdollisimman helpoksi. Syksyllä tuotteet tulevat laajempaan jakeluun Compass Groupin ravintoloihin.

*Take away -konseptin testaus, syksy 2021, Foodwest