Inspiraatio ruoka kikherne kasvikset Compass Group

Kasvattaakseen tietoa ruoan ilmastovaikutuksista Compass Groupin ravintoloissa vietetään 14.–25.3.2022 ilmastoruokaviikkoja.

Tutkimus: Kasvispainotteisuus valtavirtaistuu – neljännes suomalaisista on vähentänyt lihansyöntiä

Compass Groupin tuoreen tutkimuksen mukaan neljännes suomalaisista on vähentänyt punaisen lihan syöntiä, ja lähes puolet suomalaisista suhtautuu positiivisesti ajatukseen kasvispainotteisempaan ruokavalioon siirtymisestä ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Merkittävimpiä vastuullisuustekijöitä ovat hygieniaturvallisuus ja ruoan valmistavan henkilökunnan hyvinvointi. Kotimaisuus ja kasvisten lisääminen saavat kannatusta, kunhan ruoan herkullinen maku säilyy. Kasvattaakseen tietoa ruoan ilmastovaikutuksista Compass Groupin ravintoloissa vietetään 14.–25.3.2022 ilmastoruokaviikkoja, jolloin ruokalistoilta löytyy ilmastoystävällisiä suosikkiruokia. 

Compass Group toteutti alkuvuodesta kyselytutkimuksen selvittääkseen kuluttajien näkemyksiä ilmastoystävällisestä ruuasta ja sen merkityksestä. Kasvisruokailu on selkeä trendi koko suomalaisessa yhteiskunnassa, ja tieto ruoan ilmastovaikutuksista kiinnostaa kuluttajia yhä enemmän. Tutkimukseen osallistui poikkeuksellisen suuri, reilu 2 550 vastaajan joukko sekä Compass Groupin Amica-, Food & Co- ja Tastory-ravintoloiden asiakkaita että muita suomalaisia kuluttajia.

Hygieniaturvallisuus ja henkilökunnan hyvinvointi ovat selvästi tärkeimpiä vastuullisuustekijöitä – kolmanneksi nousee hävikki

Ruoan hygieniaturvallisuus koetaan tärkeimpänä vastuullisuustekijänä, ja hygieniaturvallisuus sai arvon 4 (asteikolla 1–5) asiakkaiden keskuudessa. Pandemia on tässä suhteessa jättänyt meihin jälkensä. Hygienian lisäksi vastaajat nostavat ruoan valmistajien ja ravintoloissa työskentelevän henkilökunnan hyvinvoinnin tärkeimpien vastuullisuustekijöiden joukkoon.

”Compass Group on monimuotoinen perhe arjen palveluiden osaajia ja uskomme, että työntekijöidemme oma henkilöstökokemus on kaiken toimintamme ydin ja hyvän asiakaskokemuksen edellytys. Juuri tekemämme henkilöstötutkimuksen mukaan 90 % kokee, että meillä voi olla oma itsensä ja tiedämme, kuinka merkityksellistä tämä on meistä jokaiselle. Siksi olikin upeaa huomata, miten tänä päivänä myös asiakkaat arvostavat sitä, miten yritys pitää huolta omistaan – ei vain asiakkaistaan”, kertoo Compass Group Suomen toimitusjohtaja Hannu Rahnasto ja jatkaa ”Me Compassilaiset haluamme olla vastuunoton ja vastuullisuuden suunnannäyttäjiä. Se tarkoittaa konkreettisia valintoja ympäristön, ihmisten hyvinvoinnin ja kestävämmän yhteiskunnan hyväksi. Haluamme olla alan rohkeita uudistajia ja muokkaamassa kestäväksi myös niitä valintoja, joita ihmiset arjessaan esimerkiksi ruoan suhteen tekevät. Haluamme tehdä tämän maku edellä ja asiakkaan kannalta helposti. Sen takia tuotekehityksessä fokusoimme erityisesti kasvisruokien kehittämiseen ja ilmoitamme ravintoloiden menuissa eri aterioiden hiilijalanjälkivaikutuksen joka päivä”.


Lisäksi erityisesti opiskelijat toivovat ravintoloiden pyrkivän vähentämään ruokahävikkiään toimenpiteillään, ja haluavat myös itse voida vaikuttaa ruokahävikin määrään. Compass Groupin asiakkaista tasaisen moni pitää tärkeänä, että ruoan ilmastovaikutus ja muut päästöt on selkeästi ilmoitettu, mutta suomalaisten keskuudessa keskimäärin ilmastovaikutuksen ja päästöjen merkitseminen eivät vielä kuitenkaan nousseet listauksen kärkeen merkityksellisyydessään.

Compass Group Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Ilmastotyötä tehdään tarjoamalla ilmastoystävällistä ruokaa, torjumalla ruokahävikkiä, vähentämällä oman toiminnan päästöjä ja kiinteässä kehittämisyhteistyössä ruoan raaka-ainetoimittajien kanssa.

Kasvispainotteisuus valtavirtaistuu – jopa neljännes suomalaisista on vähentänyt lihansyöntiä

Suomalaisista 42 prosenttia kuvailee itseään fleksaajaksi eli syövänsä liha-, kala- ja kasvisruokaa sekaisin. Lisäksi neljännes suomalaisista on merkittävästi vähentänyt punaisen lihan syöntiä viime vuosien aikana. Kasvissyöjiä tai vegaaneita on noin 5 prosenttia suomalaisista. Compass Groupin asiakkaat ovat kasvissyönnin suhteen edelläkävijöitä, sillä jopa 14 prosenttia yrityksen asiakkaista on kasvissyöjiä tai vegaaneja, ja kasvissyönti korostuu erityisesti opiskelijoiden keskuudessa (30 % opiskelija-asiakkaista).

Lihansyönnin vähentämisen rinnalla suomalaiset pyrkivät nostamaan kasvisten määrää. 46 prosenttia suomalaisista suhtautuu positiivisesti ajatukseen, että kaikkien tulisi vähintään siirtyä kohti kasvispainotteisempaa ruokavaliota ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Aihe jakaa kuitenkin vahvasti mielipiteitä, sillä toisaalta 39 prosenttia pitää kasvisruokailuun siirtymistä huonona ajatuksena. Compass Groupin asiakkaat kannattavat vahvemmin kasvispainotteiseen ruokavalioon siirtymistä kuin muut tutkimukseen osallistuneet suomalaiset.

”Kasvispainotteinen syöminen jakaa mielipiteet kahteen eri joukkoon. Osa kannattaa ajatusta vahvasti, kun taas osa tyrmää ajatuksen. Kuitenkin kyse on ensisijaisesti kasvisten lisäämisestä jokaisella ruokailulla, ja meistä jokainen varmasti tunnistaa myös kasvisten terveysvaikutukset. Jo sillä, että kasvattaa kasvisten suhteellista määrää lautasella, on vaikutusta myös ilmaston kannalta. Muutosta ei tarvitse tehdä yhdessä yössä, vaan osuutta voi lisätä vähitellen. Lisäksi kuka tahansa voi hyödyntää ilmastoruokaviikkojemme vinkkejä ja ruokalistamme raaka-aineita, joiden taustalta löytyy tarkat laskelmat hiilijalanjäljestä”, analysoi Compass Group Suomen vastuullisuuspäällikkö Marketta Viljasaari.

Ruoan maku ja kotimaisuus tärkeitä valintakriteerejä

Ruoan valintakriteereihin vaikuttaa merkittävästi ruoan maku. Ilmastoystävällisistä ruokavaihtoehdoista työikäisten ja eläkeläisten suosikkiruoaksi valikoitui broileria ja kasviksia valkosipuli-currykastikkeessa, ja muutenkin suosikkilistauksessa menestyivät broileria, kalaa ja kasviksia sisältävät kotiruoat. Opiskelijoiden suosikkiruoka on puolestaan pinaattikeitto, ja kasvisruokien lisäksi opiskelijoiden suosikkien joukossa on myös aasialaisvaikutteisia broileriruokia.

Ruoan maun ohella kotimaisuuden arvostaminen korostui tutkimuksessa. Compass Groupin asiakkaat pitivät erittäin tärkeänä vastuullisuustekijänä, että ruoka on valmistettu pääosin kotimaisista raaka-aineista, sillä kotimaisuus sai arvosanan 4,4 (asteikolla 1–5) merkityksellisyydessään. Kotimaiset ruuat koetaan ilmastoystävällisinä ja turvallisina vaihtoehtoina, ja ne samalla mahdollistavat paikallisen elinkeinoelämän tukemisen. Luomumerkintöjä tai sertifikaatteja ei pidetä yhtä tärkeinä vastuullisuustekijöinä kuin kotimaisuutta.

 

Top 5 ilmastoystävällistä suosikkiruokaa:

Työikäiset

Eläkeläiset

Opiskelijat

Broileria ja kasviksia valkosipuli-currykastikkeessa

Broileria ja kasviksia valkosipuli-currykastikkeessa

Pinaattikeitto

Kermainen kirjolohikeitto

Hernekeitto

Kirjolohikeitto

Pinaattiohukaiset

Talon lohimureke

Broileria teriyakikastikkeessa

Talon lohimureke

Saariston kalapata

Broileri-nuudelikeitto

Hernekeitto

Pinaattiohukaiset

Bataattisosekeitto

 

Tietoa tutkimuksesta:

Compass Group toteutti tutkimuksen paneelikyselynä Innolinkin kautta tammikuussa 2022. Tutkimukseen osallistui 1 004 vastaajaa ja otos on kerätty kokonaistasolla väestöä edustavana. Aineistoa vertailtiin Compass Groupin 1 593 asiakkaalta verkkosivukyselyn avulla keräämään vastaukseen.

Lataa tutkimustulokset.

Compass Groupin ravintoloissa vietetään ilmastoruokaviikkoa 14.–25.3.2022, jolloin tutkimuksessa äänestetyt ilmastoystävälliset suosikkiruoat katetaan tarjolle kaikissa koulu-, opiskelija-, työelämän- ja senioriravintoloissa. Tavoitteena on myös kasvattaa tietoa ruoan ja raaka-aineiden ilmastovaikutuksista.

 

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Hannu Rahnasto, Compass Group Suomi, p. 041 530 3538

vastuullisuuspäällikkö Marketta Viljasaari, Compass Group Suomi, p. 050 4344 732

haastattelupyynnöt: brändi- ja viestintäjohtaja Satu Ikäheimo, p. 050 380 4996

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@compass-group.fi

 

 

Compass Group on Pohjoismaiden johtava ruokapalveluyritys, jonka liikevaihto on noin miljardi euroa. Tarjoamme yli 750 000 ateriaa päivässä ja työllistämme yli 13 000 henkilöä 1 700 kohteessa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Suomessa meillä on noin 3 500 työntekijää noin 550 ravintolassa. Palvelubrändejämme ovat muun muassa Amica, Food & Co ja Tastory. Toimimme useilla sektoreilla, kuten yritykset ja teollisuus, terveydenhoitoala ja vanhustyö, koulutus, urheilu ja vapaa-aika sekä puolustus ja merialueet. Ruoka on intohimomme.

Compass Groupilla on kolme vastuullisuuspainopistettä: Luomme hyvinvointia ja hyvää työtä, tarjoamme ja kehitämme kestäviä palveluja alan vastuullisena suunnannäyttäjänä sekä toteutamme kunnianhimoista, vaikuttavaa ja näkyvää työtä maailman hyväksi arjessa joka päivä. Nämä kaikki perustuvat turvallisuuskulttuuriimme. Olemme osa maailmanlaajuista organisaatiota, joka toimii 55 000 asiakaskohteessa 45 eri maassa ja työllistää maailmanlaajuisesti yli 600 000 henkilöä. www.compass-group.fi